Bonita Avenue recensie (met spoilers)
In de lange lijst met
fictie die me getraumatiseerd heeft, komt Bonita Avenue met stip binnen. Als ik
meer sadistisch was, zou ik dit boek cadeau doen aan judoënde vrienden (dat ga
ik toch gewoon doen, hoor). Waar Reve zich nog richtte op 'de onderkant van de
mens', haalt de hedendaagse schrijver de mens helemaal uit elkaar, zogezegd.
Dat traumatiserende is
natuurlijk een verdienste van Peter Buwalda: niet alleen is die nare gebeurtenis
op zich goed beschreven, ook zijn de karakters zo geloofwaardig dat ik niet kan
helpen met ze mee te voelen.
Niet dat ik van ze houd,
overigens. Of misschien ook wel: zoals ik ook wel een liefde/haat relatie met
mezelf kan hebben. Ik herken me in alle karakters wel een beetje. Per saldo haat
ik Siem het meest, maar die haat zichzelf ook het meest. De enige goede
verklaring die ik kan verzinnen voor dat hij zijn zoon vermoord (en dan zichzelf)
is dat die zoon deel van hem zelf is.
Siem staat ver van zijn
gevoelens af. Dat maakt het moeilijker je met hem te vereenzelvigen. Met
de andere karakters gaat dat makkelijker. Misschien het gemakkelijkst, voor
mij, met sukkel Aaron. Ik snap in ieder geval zijn lethargie en eigenlijk ook
wel zijn psychose, vooral omdat hij zichzelf actief daarin brengt (als straf, denk
ik). Hoe het is een mooie, enigszins kille vrouw te zijn, zoals Joon, ligt iets
te ver buiten mijn belevingswereld. Maar, net als bij Siem, geloof ik haar
handelingen volkomen.
Ik vond Bonata Avenue erg
rijk geschreven. Te rijk eigenlijk, maar dan alleen naar mijn smaak: ik houd
meer van het realisme waarin nauwelijks iets gebeurt (zoals in Voskuils Het
Bureau). In Bonita Avenue gebeurt natuurlijk een heleboel, maar ik vind vooral
de stijl nogal rijk. Een voorbeeld daarvan is als Buwalda een jaren '80
computer conferentie schetst door hem vol met ZX Spectrum autisten te
noemen. Dat is dan een referentie die ik als nerd zelf had kunnen bedenken,
maar op dezelfde manier heeft Buwalda kennis van bijna onmenselijke veel
populaire weetjes, die hij virtuoos weet in te zetten.
Tussen die rijke
verwijzingen en rijke gebeurtenissen, zitten dan ook nog rijke schetsen van
bijvoorbeeld de judowereld, de topwetenschappelijke wereld en
de porno-industrie in Los Angeles. Al deze, zeer uiteenlopende
werelden worden fantastisch belicht, en dat vind ik, als realo, dan weer erg aantrekkelijk.
Ten slotte wil ik dan nog
aanstippen dat ik het gespring in de tijd wel heel goed gedaan vind. Dat is
'maar' een schrijftechniek, maar één die je toch ook beter en slechter kan inzetten.
De vloeiende manier waarop, vanuit drie oogpunten, tussen twee hoofdperioden heen
en weer wordt gesprongen (de tijd waarin Siem nog leeft, en tien jaar daarna),
met daardoorheen gevlochten talloze flashbacks naar eerdere geschiedenis, doen
waarschijnlijk weinigen Buwalda na.
Concluderend raad ik dus niemand
Bonita Avenue aan, maar kijk ik toch erg uit naar de volgende Buwalda.
Reacties