Erbarme dich, Mein Gott

Erbarme dich, Mein Gott, is voor mij het muzikale hoogtepunt in Bachs Matthäus Passion. En voor velen is het het mooiste stuk uit het beste werk uit de Westerse (kunst)muziek. Maar komt dat hoogtepunt overeen met het verhaal? Vindt het plaats op het dramatisch hoogtepunt van de Matthäus, van het stuk evangelie dat wordt verteld?  Ik denk het wel. Wanneer wordt Erbarme dich ook alweer gezongen en gespeeld? Na het moment dat de haan heeft gekraaid: als Petrus voor de derde keer Jezus heeft verloochend, zoals door Jezus was voorspeld, en toen nog door Petrus ontkend. Dan gaat Petrus naar buiten en "weent hij bitter". Uit de uitleg in mijn tekstboekje: "Het huilen van Petrus wordt [in Erbamre dich] door de alt geabstraheerd: alle christenen huilen". Voor mij is Erbarme dich ook het hoogtepunt qua boodschap. De Matthäus gaat over het sterven van Jezus, maar ook vooral over onze relatie daar tot. Wat Bach daarvan vindt blijkt uit de muziek, wat mij betreft is die alleen verdrietig en bijvoorbeeld niet verontschuldigend of beschuldigend. De tekst: "Heb medelijden, Heer, omwille van mijn tranen. Zie hoe hart en ogen om U wenen zo bitter." In het oorspronkelijke Duits: "Erbarme dich Mein Gott, um meiner Zähren willen! Schaue hier, Herz und Auge weint vor dir Bitterlich." (Google zelf een uitvoering van Erbarme dich, Mein Gott hierbij, of zet er één op die je hebt.)

Reacties

Populaire posts van deze blog

'Allahu Akbar'

Een ode aan het ziekenhuis en verplegers

Witte Onschuld en Joris Luyendijk