"Ook de VVD moet hun verantwoordelijkheid in de transitie blijven nemen": bij politiek café 'Politiek en Pils'

Gisteren hield de VVD Den Haag hun politiek café 'Politiek en Pils'. Het thema was duurzaamheid en een van de sprekers Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland. Ik reageerde vanuit de zaal: "Ik ben Martijn, van Den Haag Fossielvrij en de Haagse Klimaatbeweging. Ik wil graag wat zeggen tegen de VVD, over duurzaamheid. Ruim een jaar geleden was ik ook bij Politiek en Pils. Toen was het café ook een inspraaksessie voor het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ik was die avond gekomen om het klimaat vertellen. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van vier jaar ervoor werd het klimaat namelijk slechts ergens achteraf een keer in het programma genoemd. Frits Hufnagel, de schrijver van het programma voor deze gemeenteraadsverkiezingen, zei daarop: 'dat gaan we dit keer helemaal anders doen, het klimaat komt vooraan!' Kort daarop bleek de VVD echt een nieuwe, groene koers ingeslagen. In de klimaatbeweging waren sommigen daar nog wat sceptisch daarover: hoe diep zit dat plotselinge groene gevoel nu echt? Maar ik geloofde wel in de groene intenties. En inderdaad heeft Den Haag nu een concept-coalitieakkoord dat echt ambitie heeft, met, onder andere, Den Haag klimaatneutraal in 2030. Maar... nu organiseert de VVD een avond over duurzaamheid waar Marjan van Loon van Shell spreekt. Ik geloof niet dat Shell een leider is in de transitie. Ik geloof dat Shell achteraan loopt en de transitie net een beetje langzamer wil laten gaan om toch zoveel mogelijk uit de grond te kunnen halen. Dat blijkt onder andere uit 24 van de 25 miljard aan investeringen die ze nog steeds doen in fossiel, niet in duurzaam. Maar ik wil het niet hebben over de intenties van Shell, ik wil een oproep doen aan de VVD: kijk Buitenhof van afgelopen zondag. In die uitzending spraken twee sociologen, Willem Schinkel en Jason Moore, over het Antropoceen, het eerste door de mens veroorzaakte geologische tijdperk. Moore zegt daarover in de uitzending: 'Maar die omschrijving klopt niet helemaal, het is niet door dé mens veroorzaakt...' Hij laat dan een stilte vallen en volgens mij kun je die onder andere invullen met "maar door de 1%". Ik wil niemand in een hoek drukken, maar ik denk dat de VVD een partij is die zich, onder meer, richt op de 1%. Of misschien is iedereen hier aanwezig is, iedereen die zich met politiek bezighoudt, de 1%. Of misschien wel heel Nederland. Dus ik roep op: neem je verantwoordelijkheid. Als deel van het geheel, maar ook vanuit de positie waarin je je bevindt." De buitenhof uitzending: https://www.vpro.nl/buitenhof/speel~POMS_AT_13031547~het-antropoceen-een-nieuw-tijdperk~.html
Bij Politiek en Pils

Reacties

Populaire posts van deze blog

'Allahu Akbar'

Witte Onschuld en Joris Luyendijk

Een ode aan het ziekenhuis en verplegers