En we politieken verder

Ik heb 49 stemmen en ben daar erg blij mee: over mijn, onze en alle Haagse stemmen.
Ik kom niet voor een voorkeurszetel in aanmerking, daarvoor had ik meer dan 1108 stemmen moeten hebben. Van alle partijen komen in totaal vijf personen met voorkeursstemmen in de raad (drie PvdA'ers en twee D66'ers). Van GroenLinks niemand, maar dat verwachtte ik ook niet. Nummer twee, Mustafa heeft (terecht) veel stemmen, 1438, maar dat betekent geen verschuivingen op de lijst. GroenLinks gaat verder met 2 zetels in de raad. Zie voor alle cijfers het betreffende excelbestand op de site van de gemeente.
Grootste verrassing, qua stemmen, op onze lijst is Esther, die 475 voorkeurstemmen heeft. Esther tipte ik van te voren voor veel stemmen, maar dit verraste mij toch. Ik vind haar echter heel goed en gun het haar, dus ben er blij mee.

Ik durf niet te zeggen of 301 stemmen voor nummer drie Arjen buitenproportioneel veel is. Ik hoop het wel, want ik ben erg overtuigd van hem. Hij heeft visie en hij heeft veel voor elkaar gekregen in de raad, de afgelopen periode (zeker gezien de opstelling van het college).
Adhanet, Ali en Frederique hebben veel stemmen en daar ben ik blij mee. Bastiaan heeft er ook veel maar dat valt minder op gezien wat er op de plaatsen om hem heen gebeurt. Ik had hem meer stemmen gegund, maar GroenLinks Den Haag ook...
Inge, ten slotte, heeft 64% van de stemmen, wat aangeeft dat ze het vertrouwen van de stemmers heeft (de leden hadden zich eerder in nog hogere percentages voor haar uitgesproken). Ze heeft mijn vertrouwen voor 100%.
Komen we op mij. De uitslagen van onze lijst overziend, is 49 stemmen heel behoorlijk. Alle stemmen zijn steunbetuigingen en daar ben ik heel dankbaar voor. Ik heb niet hard voor mijzelf campagne gevoerd, uitzonderingen daargelaten: wel in persoonlijke kring en in mijn (vooral informele) netwerkjes. Vaak gaf ik na gesprekken met Hagenaars hen mijn ansichtkaart. Maar regelmatig ook niet: als je net hebt uitgelegd waar GroenLinks Den Haag voor staat, aan de hand van Inge's flyer, dan wil je de boodschap niet altijd onnodig compliceren. Driekwart van mijn kaartjes heb ik dan ook nog. Een veteraan vertelde me dat ze goede onderzetters vormen. 
Wat ik aan persoonlijke campagne heb gevoerd valt in het niet vergeleken met wat ik in het algemeen voor de campagne heb gedaan en voor GroenLinks in het algemeen doe. Dat doe ik, overigens, vooral omdat het leuk vind.

GroenLinks Den Haag is gedaald van 3 naar 2 zetels. Dat vind ik erg jammer. Eerder stonden we in de peilingen op de 3 zetels die we ook na de vorige verkiezingen hadden. De laatste week daalden we in de peilingen naar 2 zetels en dat is de uiteindelijke uitslag geworden. De daling kwam, denk ik, voornamelijk, door de strijd tussen de grotere partijen. Waaronder de PVV, die velen niet het grootste wilden zien worden. Veel kiezers stemmen wat ze landelijk stemmen, en wat dat betreft zet de trend gelukkig positief voort, omdat GroenLinks de klap van de Tweede Kamerverkiezingen voor het grootste deel heeft verwerkt.
De andere opsteker is dat de PVV niet de grootste is geworden in Den Haag en daarmee haatvolle boodschappen minder podium zullen krijgen (gisteren was dan hopelijk de uitzondering die dat bevestigt). De andere anti-establishmentpartij Groep De Mos, met drie zetels één van de grootste winnaars, is een oneindig beter alternatief, met bijvoorbeeld geen focus op de islam.

VVD en PvdA zijn, hoop je dan, bestraft voor weinig sociaal en groen beleid, hier de afgelopen jaren in de Den Haag, maar het is ook de landelijke trend, die meespeelt. 

Het is moeilijk te zeggen of GroenLinks 3 zetels had gehad als de Haagse Stadspartij er niet was geweest. Ik denk dat men het effect van die concurrentie vaak overschat, ook al lijken onze programma's erg op elkaar. Ik heb de HSP deze verkiezingen beter leren kennen. Er zitten hele competente, betrokken, aardige mensen bij en daarom is hun monsterzege, waarmee ze van 2 naar 5 zetels gaan, ze gegund. (Maar GroenLinks blijft, met haar bredere visie, beter!)
Deze campagne was een groot avontuur. Ik heb Den Haag, Hagenaars, GroenLinks en GroenLinksers beter leren kennen. Tot mijn genoegen. Campaignen, politiek en communicatie blijf ik leuk en interessant vinden. En belangrijk.

Reacties

Populaire posts van deze blog

'Allahu Akbar'

Een ode aan het ziekenhuis en verplegers

Witte Onschuld en Joris Luyendijk