Ingezonden brief over de energietransitie in het Reformatorisch Dagblad
Ik had gisteren een ingezonden brief over de energietransitie in het Reformatorisch Dagblad. Omdat deze is ingekort, hier de volledige brief:
Gerhard Horman schrijft dat om klimaatverandering te stoppen er een transitie plaats moet vinden in de hoofden van de mensen. Ik denk dat zo'n transitie goed en nodig is, maar niet omdat, zoals Horman schrijft, "niemand durft te wijzen op de eigen verantwoordelijkheid van de burger."
Bedrijven en overheden zijn de hoofdverantwoordelijken voor klimaatverandering. Zij moeten ook de hoofdfocus van de transitie zijn.
Om in te gaan op één van Hormans voorbeelden: overheden hebben met subsidies en belastingvoordeel vliegen goedkoper gemaakt dan de trein, terwijl het veel vervuilender is (ook door de grotere afstanden die je ermee aflegt). Achter zulke maatregelen zit lobby van het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven maakt het plaatje compleet met reclame voor de goedkope vliegtickets. Als vliegen naar Spanje goedkoper is dan een trein naar Duitsland, kun je burgers dan nog echt verwijten als ze kiezen voor de meer vervuilende optie?
Goedkoop vliegen naar vakantiebestemmingen en hard rijden op de snelweg zijn uitwassen. Vliegen of autorijden voor je werk wordt ook vaak gedaan. Als je ervoor zou kiezen je helemaal terug te trekken uit de maatschappij, dan ben je niet meer direct schuldig, maar zijn de oorzaken van klimaatverandering nog niet weggenomen.
Bewustzijnsverandering, transitie in de hoofden van mensen is nodig, maar dan vooral om burgers te stimuleren zich echt uit te spreken tegen verkeerde beslissingen die zijn genomen bij de inrichting van onze maatschappij.
Martijn Schackmann, Fossielvrij NL
Gerhard Horman schrijft dat om klimaatverandering te stoppen er een transitie plaats moet vinden in de hoofden van de mensen. Ik denk dat zo'n transitie goed en nodig is, maar niet omdat, zoals Horman schrijft, "niemand durft te wijzen op de eigen verantwoordelijkheid van de burger."
Bedrijven en overheden zijn de hoofdverantwoordelijken voor klimaatverandering. Zij moeten ook de hoofdfocus van de transitie zijn.
Om in te gaan op één van Hormans voorbeelden: overheden hebben met subsidies en belastingvoordeel vliegen goedkoper gemaakt dan de trein, terwijl het veel vervuilender is (ook door de grotere afstanden die je ermee aflegt). Achter zulke maatregelen zit lobby van het bedrijfsleven. Het bedrijfsleven maakt het plaatje compleet met reclame voor de goedkope vliegtickets. Als vliegen naar Spanje goedkoper is dan een trein naar Duitsland, kun je burgers dan nog echt verwijten als ze kiezen voor de meer vervuilende optie?
Goedkoop vliegen naar vakantiebestemmingen en hard rijden op de snelweg zijn uitwassen. Vliegen of autorijden voor je werk wordt ook vaak gedaan. Als je ervoor zou kiezen je helemaal terug te trekken uit de maatschappij, dan ben je niet meer direct schuldig, maar zijn de oorzaken van klimaatverandering nog niet weggenomen.
Bewustzijnsverandering, transitie in de hoofden van mensen is nodig, maar dan vooral om burgers te stimuleren zich echt uit te spreken tegen verkeerde beslissingen die zijn genomen bij de inrichting van onze maatschappij.
Martijn Schackmann, Fossielvrij NL
Reacties