De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in Den Haag

Het beste nieuws met de verkiezingsuitslag in Den Haag, voor mij, is dat Raki Ap nu in de gemeenteraadraad lijkt te komen, voor GroenLinks Den Haag (misschien dat voorkeursstemmen nog iets veranderen. Edit: inderdaad, toch niet gered). Érgens zou ik Raki liever bij een meer radicale partij willen zien, maar als iemand ‘vasthoudt aan zijn idealen’, dan is het Raki. Dus, mijn opdracht aan hem (vriendelijk verzoek 😉): trek GroenLinks de radicale kant op! Wat dat betreft is het ook goed dat Mariëlle Vavier lijsttrekker is, want die staat wel haar vrouw. (Om het iets explicieter te maken: ik  baal dat GroenLinks soms zo bang is zich gewoon uit te spreken voor linkse idealen.) En de rest van hun lijst is ook goed. GroenLinks wil ik vooral op het hart drukken ook sterke wethouders te leveren, als ze de kans daartoe krijgen. En, nou ja, weer die leus: vast te houden aan idealen in collegeonderhandelingen. Zich dus niet te laten piepelen door het rechtse blok dat ze tegenover zich zullen vinden.

Dan het slechtste nieuws, voor mij: ik ben erg verdrietig met het zetelverlies voor de HSP. Is er niet nog een kansje dat ze er toch 2 krijgen? Een restzetel, ofzo? Nummer 2, Tim De Boer, verdient het, voor mij, voor het werk dat hij de afgelopen jaren heeft geleverd. Om het maar tóch positief om te buigen: ik denk dat de kiezer even moet verwerken dat ze niet meer op Joris Wijsmuller kunnen stemmen. En ik denk dat het toch wel goed gaat komen. Dat de partij nog een beetje onder de knie moet krijgen hoe ze zich nu het beste kunnen profileren. Want ze zijn in ontwikkeling. En ze zijn een bétere partij geworden, denk ik, met oude krakerswaarden én nieuwe intersectionaliteit (nieuw voor Den Haag).

Dan het slechte dat geen nieuws is: rechts. Groep De Mos stijgt van 8 naar 9 zetels. Dat overigens met maar dat ze maar 0,2% meer stemmen, naar 17%. Ik baal, zoals wel vaker, dat mensen strategisch denken te moeten stemmen. Want dat lijkt me de reden dat D66 stijgt van 6 naar 8 zetels. Van de andere kant vind ik D66 landelijk, in de regering, inderdaad een goede tegenwicht vormen in een nog veel rechtsere coalitie. 

VVD blijft op 7 zetels. En een vreselijke partij 😆 

Super dat Partij voor de Dieren Den Haag stijgt van 2 naar 3 zetels. Ik hoop dat ze (met ook GroenLinks) de stad groen weten te houden. En ik hoop, en dat is een grotere uitdaging, op écht klimaatbeleid. Want: Shell is dan weg, maar er zijn nog steeds iets van 20 fossiele multinationals in de stad (ik kan het precieze aantal even niet vinden. Shell is trouwens ook niet weg, alleen Brits geworden).

Gezien hoe het landelijk gaat, en omdat de lokale afdeling okay is, is het een troost dat SP op 1 zetel blijft staan. En PvdA op 3 zetels.

Ik vind het vreselijk dat FvD nu een zetel krijgt, ook al maakt het ergens ook níet uit, omdat die zetel komt van de PVV, die gaat van 2 naar 1 zetels. Ik denk dat de stemmers op dit soort partijen worden opgenomen door Groep De Mos en VVD. Enerzijds is dat positief, want minder openlijk haatzaaien en zo mensen verdelen. Anderzijds is het dat niet, omdat het resulteert in meer discriminerend beleid, kijk landelijk bijvoorbeeld naar de toeslagenaffaire.

En om met goed nieuws te eindigen: in alle gemeenten waar BIJ1 meedeed hebben ze winst behaald. Op één gemeente na, heeft dit ook geresulteerd in zetels (en in Delft lukt dat volgende keer óók vast).

Uitslagen Den Haag, bron ANP, definitief

CDA: 3

VVD: 7

D66: 8

PvdA: 3

GROENLINKS: 5

SP: 1

FvD: 1

PVV: 1

Partij vd Dieren: 3

DENK: 2

ChristenUnie-SGP: 1

DEMOS-OUDENPARTIJ: 9

STADSPARTIJ: 1

Reacties

Ik had het gepost en bedacht toen: 'Oh, Stem op een vrouw'. En: inderdaad. Raki, zelf erover (hij blijft onvermoeibaar strijdbaar): https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1599812293707194&id=100010353157836

Populaire posts van deze blog

'Allahu Akbar'

Een ode aan het ziekenhuis en verplegers

Witte Onschuld en Joris Luyendijk