Ik sprak een FvD-jongere in Makkum (Friesland)

 Nou, ik heb gisteravond met een Friese FvD-jongere gesproken.

Heel Makkum hangt vol met FvD-stickers (Forum voor Democratie). In de buurt waar ik logeerde zag ik óók communistisch platform, kameraadschappij en 'tegen nazi's', maar de verhouding is iets van 10 tegen 1. 

Ik ben in Makkum omdat ik het Kustpad aan het lopen ben. Ik wilde aanvankelijk níet als een soort kolonist uit de Randstad anti-FvD stickers gaan opplakken. Maar ik had die in mijn jaszak en was er een beetje klaar mee, dus begon ze toch te aan te brengen, náást de FvD-stickers.

Bij één FvD-poster met 'nooit meer lockdown' werd het me te kwaad en plakte ik de sticker eróp.

Dat had de jongere gezien en dus sprak hij me even later aan: waarom ik dat deed. En of hij een gesprek met me aan kon gaan. Hij was heel voorkomend en niet bedreigend. Hij was bijvoorbeeld niet boos over de sticker. Ik vond dat ik een gesprek niet kon weigeren. Of misschien zag ik geen andere, makkelijke manier om van hem af te komen.

Ik zei dat ik de stickers plakte omdat ik denk dat Forum voor Democratie de samenleving uit elkaar drijft.

Hij antwoordde dat hij dacht dat links dat juist doet (toen hij dit zei, wist ik pas zeker dat hij niet aan mijn kant stond, dat dat hij niet ging zeggen: 'goed bezig!').

Ik vroeg of FvD meedoet met de gemeenteraadsverkiezingen in Makkum. Dat was het geval.

Ik vroeg waarom hij voor FvD was (dat begreep ik inmiddels. Ik weet alleen nog niet helemaal zeker of hij oud genoeg is om te  stemmen). Hij was voor FvD, zei hij, omdat ze investeren in de jeugd en omdat ze Nederlandse, Friese cultuur willen behouden.

Investeren in jeugd is goed, zei ik. Achteraf denk ik nu: misschien had ik moeten vragen of FvD dat überhaupt wil doen. Misschien bedoelde hij ook dat hij bij ze kan campagnevoeren en dat ze op die manier alleen in hém investeren.

Ik vroeg of de Nederlandse cultuur dan bedreigd wordt. Hij gaf aan dat immigranten de Nederlandse cultuur en taal moeten leren. Ik gaf maar aan dat je zoiets mag verwachten, maar dat investeren van twee kanten moet komen: óók van de onze. Dat leek me het beste om te zeggen maar eigenlijk wil ik helemaal níks opleggen, aan mensen die al ontheemd zijn, maar ze wél alle mogelijkheden bieden.

Maar goed: hij was blij dat we een beschaafd gesprek hadden gevoerd ('anderen beginnen alleen te schelden') en bood me een hand aan die ik schudde en daarna gingen we elk ons eigen weg.

Ik hoop nu dat ik deze jongere een beetje de goede kant heb opgestuurd. Maar ik ben bang dat ik hem vooral zijn standpunten heb laten oefenen en dat ik heb meegedaan aan een toneelstukje waarin Forum voor Democratie een normale politieke partij is.

Vanochtend waren al mijn stickers, voor zover ik kon zien, verwijderd (ook een Black Lives Matter sticker). Maar misschien moet ik ze wat beter leren aandrukken.

Reacties

Unknown zei…
Ben je nog in Makkum?
Nee, ben ben het pad verder aan het lopen.
Unknown zei…
Ah jammer. Wat is de volgende bestemming?
Ik heb ondertussen al een stuk of 7/8 FvD stickers afgeplakt. Kun je aangeven in welk gebied de stickers zich bevonden?
Ik ben naar Harlingen gelopen en ga nu weer terug.

Ik ben geweest in de wijk rondom de Voorn (daar hingen ook linkse stickers), het centrum en ik kwam binnen via de Turfmarkt. Overal hingen ze daar. Misschien heb je er inmiddels al veel.

Goed bezig! Zet hem op! (En doe voorzichtig.)

Populaire posts van deze blog

'Allahu Akbar'

Een ode aan het ziekenhuis en verplegers

Witte Onschuld en Joris Luyendijk