Gemeenteraadsverkiezingen 2022: links stemmen!

Ik wil iedereen die dat nog niet gedaan heeft oproepen te gaan stemmen: morgen laatste dag. En ik wil iedereen oproepen *links* te stemmen. Want elke linkse stem is hard nodig in deze tijd. Kijk naar de toeslagenaffaire en het coronabeleid (of gebrek daaraan) om te zien wat neoliberalisme en rechtse politiek ons brengen, wanneer er niet genoeg tegenkracht is. Maar hierbij moet ik ook zeggen: stemmen is geen doel op zich en partijpolitiek maar een beperkt middel. Maak je ook hard voor een betere maatschappij en directe omgeving, op een manier die bij jou past en je op kunt brengen. 

Ik heb vandaag gestemd op de nummer 10 van de Haagse Stadspartij: Jay Navarro (Même Jay). Jay is een intersectionele klimaatkandidaat en dat is toch waar ik mijn stem op dit moment aan wil geven. Jay was bij de avonden die Karin en ik hadden georganiseerd, waarop we bespraken hoe we de Haagse Klimaatbeweging intersectioneel kunnen maken. Die avonden organiseerden we naar aanleiding van hetgeen was voorgevallen bij Den Haag Fossielvrij en Jays aanwezigheid en inbreng ervaarde ik als een steun. Jay heeft bovendien een indrukwekkende staat van dienst in Den Haag op gebied van groen, leefbaarheid en klimaat, onder meer als oprichter van Den Haag in Transitie.

Dan zijn er andere kandidaten, bij de andere linkse partijen, die ik meer of minder ken en waarop je kunt overwegen te stemmen. Allemaal zijn ze klimaat-minded.

Raki Ap, GroenLinks, nummer 5. Raki is een vriend en een strijdmakker. Hij onderwijst nagenoeg elke dag met empathie en geduld over intersectionele klimaatrechtvaardigheid en de rol die inheemse volkeren hebben in de oplossing voor klimaatverandering (volg ook Free West Papua Campaign (Nederland)). Ik waardeer ook erg dat hij een stem vertegenwoordigt van MBO-opgeleiden. Want ook wat betreft opleidingsachtergrond is er meer diversiteit nodig in de politiek.

Rick Hoefsloot, SP, nummer 2. Rick zet zich onvermoeibaar in tegen energiearmoede in de stad. Hij is intersectioneel en draagt radicale klimaatactie een warm hart toe. Andere goede kandidaten op deze lijst zijn: Inge van de Vooren, nummer 8 en Marije van Hell, nummer 17. Met beide heb ik heel fijn samengewerkt bij Den Haag Fossielvrij.

Janneke Holman, PvdA, nummer 4. Janneke voert aansprekend en met de middelen van deze tijd actie voor feminisme, terwijl ze daarbij ook zichtbaar staat in de langere traditie van deze strijd.

George Ongkiehong, Partij voor de Dieren, nummer 4. George is nieuwkomer op de lijst en heeft zich onder meer succesvol ingezet voor Reclame Fossielvrij. (Robert, Robin en Leonie, nummer 1, 2 en 3, zijn ook super: ik heb alle vertrouwen in deze lijst.)

En er zijn vele andere kandidaten op verschillende lijsten die ik goed vind (zoals bij GroenLinks, waarvan ik lid van was en de Haagse Stadspartij, waar ik lid van ben). En er zijn andere diverse en linkse partijen, zoals Haags Belang en LEF. Ik wil maar aangeven: zoveel goede, mogelijke keuzes!



Reacties

Populaire posts van deze blog

'Allahu Akbar'

Witte Onschuld en Joris Luyendijk

Een ode aan het ziekenhuis en verplegers