Terugblikken op twee weken Zwarte Piet discussies op mijn Facebook.

Soms vraag je je af of niemand je begrijpt. Als je bijvoorbeeld keer op keer zegt 'ik denk niet dat je per se racistisch hoeft te zijn, om wel een racistisch systeem, in dit geval Zwarte Piet, in stand te helpen houden', en als je dan keer op keer dat verkeerde antwoord krijgt: 'ik weet niet wat je daarmee bedoelt en ik vind dat je niet iedereen racistisch moet noemen die het niet met je eens is'.
Maar sommigen begrijpen je wel.
Helaas vooral degenen die al helemaal aan jou kant staan.
Helaas omdat je ook vooral die anderen wilt bereiken.
Maar ik vond het toch fijn toen Lennart op gegeven moment precies wist uit te leggen wat mijn stanpunt was en dat hij mij kende als iemand die toch echt tot nuance in staat was, ondanks dat ik me nu misschien confronterend opstelde
Maar één stukje toelichting dat Lennart gaf, wil ik toch nog nader op ingaan. Hij zei iets als: 'Martijn is in levensgevaar gebracht op de snelweg, dat heeft misschien bepaalde emotionele impact gehad'.
Het klinkt nogal dramatisch, maar ik vond de Facebookdiscussies emotioneel veel zwaarder.
Ik moet dan maar eerst toelichten dat ik in de derde bus zat, op de snelweg.
Ook die bus heeft wel hard geremd. Maar in onze bus heeft niemand de voorruit met zijn hoofd gebroken. Daardoor heb ik minder directe emotionele impact ervaren.
Neemt niet weg dat het heel ernstig is wat er die dag is gebeurd. Ik heb die dag trouwens ook in alle bussen gezeten en dus ook de geducttapete voorruit gezien van een van die bussen.
Maar mijn punt is: dat op die snelweg waren rechtsextremisten. Hier op mijn Facebook zijn het mijn vrienden die over de rooie gaan omdat ze denken dat je ze voor racist uitmaakt.
Ik neem echter niks terug.
Mijn punt is en blijft: Zwarte Piet is racisme.
Ik snap nu nog meer dan ooit tevoren dat mensen dat heel vervelend vinden om te horen. En ik heb daar ook begrip voor. Ik wil het echter niet meer afgezwakt brengen. Het eindpunt van de Pietendiscussie moet zijn dat iedereen snapt waarom Zwarte Piet niet okay is. Ik kies ervoor om niet de gematigde stem te zijn die mensen naar die realisatie brengt. Als iedereen namelijk die gematigde stem verwoordt, dan komen we namelijk nooit bij het eindpunt.
De discussies de afgelopen twee weken heeft me de nodige Facebookvrienden gekost. Ik heb er ook vrienden bijgekregen. Ik vind die ruil eigenlijk wel okay; om meer sociaal bewuste vrienden terug te krijgen.
Bedankt voor het meelezen, allemaal.
En bovenal: diep respect voor de mensen van Kick Out Zwarte Piet, Nederland Wordt BeterZwarte Piet is Racisme en vele anderen, die al jarenlang hun strijd voeren. En dat meestal minder uit vrije keuze dan ik: het is niet een karikatuur van mijn huidskleur waar ik nu twee weken Facebookdiscussies over heb gevoerd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

'Allahu Akbar'

Witte Onschuld en Joris Luyendijk

Een ode aan het ziekenhuis en verplegers