Schaf Zwarte Piet ook bij de intocht in Den Haag af!

Vandaag wordt de Sinterklaasintocht in Den Haag, met traditionele Zwarte Pieten, in de raad behandeld. Ik was te laat met aanmelden voor inspreken, maar had wel een tekst opgesteld:
Ik zat in één van de bussen die op de snelweg door de later zo genoemde blokkeerfriezen werden tegengehouden. Het tegenhouden was een gevaarlijke daad maar eigenlijk voelde ik me pas echt unheimisch, bedreigd wel, door de auto’s met mensen die daarna nog naast onze bussen kwamen rijden om een middelvinger naar ons op te steken. Als die mensen ons zo op de snelweg hadden opgezocht, zou dat betekenen dat ze ons zouden blijven volgen? Wat als ik straks niet meer in de groep van anti-Pietdemonstranten zat, zou ik dan wel veilig zijn?
Veel meer onveiligheid en bedreiging tegen anit-Pietdemonstranten was er vorig jaar, door heel het land. In Den Haag werden anti-Pietdemonstranten door hooligans opgejaagd. Dat gebeurde ook in andere steden. In Eindhoven werden anti-Pietdemonstranten met eieren bekogeld waar de politie bijstond. In Rotterdam infiltreerde extreem-rechts als Zwarte Pieten de mensenmassa en werden anti-Pietdemonstranten fysiek belaagd.
Voor dit jaar heeft het extreem-rechtse Pegida al aangekondigd in Apeldoorn als Zwarte Piet te verschijnen.
Er moet gewoon tegen dit soort geweld worden opgetreden. Maar als je ziet hoe het gaat met de tractoren, dan heb ik wel zoiets van: ga er maar aan staan.
Maar er is een voordehandliggende oplossing: schaf Zwarte Piet af. Wethouder Van Alphen zegt dat Den Haag op de weg van geleidelijke afschaffing zit. Maar geleidelijke afschaffing is nutteloos polderen. Want er *is* geen gemakkelijke manier om mensen te laten inzien dat ze jarenlang een blinde vlek hebben gehad en hebben bijgedragen aan het in stand houden van een racistische karikatuur en daarmee van structureel racisme. Er *is* geen reden om de pleister er niet in een keer af te trekken.
Stop nú met Zwarte Piet en maak Sinterklaas nú leuk voor álle kinderen en volwassenen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

'Allahu Akbar'

Witte Onschuld en Joris Luyendijk

Een ode aan het ziekenhuis en verplegers